Thursday, May 13, 2010

Misai Kucing meow meow~~

Ahhaaaiiii~~~

Pernah dengar misai kucing? Owh oh hey.. haku jela yang tak pernah nampak bunga misai kucing... Tula jadinyabila berita jarang nak tengok, radio jarang-jarang nak baca. surat khabar lagila jarang-jarang nak sentuh... =). Ni la rupanya bunga misai kucing yang aku jumpa di Bentong ketika menghadiri majlis kahwin hujung minggu lepas..


Yang kat bawah ni memang batak.. Macam beruk dapat bunga... hahahhaha apakah kau ingat itu bunga wangi? Hek mu.. Itu bunga boleh bikin ubat...



Menurut Pengarah Bahagian Tumbuhan Ubatan herba FRIM, Dr. Azizul Abdul Kadir, pokok misai kucing ini telah digunakan, secara tradisional untuk merawat penyakit kencing manis dan batu karang.

Cara-caranya :
“Ambil daun-daunnya yang segar dalam segenggam dan kemudian jemurkan sehingga kering, bila sudah kering daun itu direbus dengan tiga gelas air mentah sehingga pekat atau tinggal lebih kurang segelas air mentah.Bila sudah suam minumlah sedikit demi sedikit beberapa kali sehingga habis"

Batangnya pun boleh juga merawat penyakit kencing manis dan batu karang..



p/s : tapi hari tu haku xambil pulak daun dan pokok tu sebab tak jumpa tuan dia.. Mungkin tuan dia sibuk makan lauk kenduri..Lawatlah web ini untuk keterangan lanjut.

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails