Saturday, May 22, 2010

Gigi Geraham Membawa MAUT

Ahhaaaiii~~~



Warrrghhh... Walaupun gigi ku tersusun cantik, tapi ada juga lubangnya.. (haiiisssshh dalam sakit-sakit pun kau nak berlagak Daleela? Diam kau.. kumur je listerine tuh). Sebenarnya dah hampir 1 seminggu gigi geraham berlubang dan gusiku meradang. Tapi dia meradang marah-marah manja gitu..kejap sakit kejap dah okey..But since yesterday dia meradang sepuas hati.. Nasib ada officemate aku yang rajin bawa ubat. Telan je ubat tu untuk tahan sakit. Gusi dah betul-betul bengkak, aku ambil keputusan untuk pergi melawat Doktor Ding.. again 'Ding' harini. Sudahla Daleela.. dah sakit gigi ada hati nak main-main.. Huhuhuhuhu...

Bab gigi ni aku paling malas nak ambil berat sangat sebab perasan gigi dah tersusun cantik.. baik kesahkan benda yang lainkan seperti berat badan..hehehehe tapi ramai yang tak tahukan gigi berlubang boleh membawa kepada kematian. (Kamu takut? Takutkan..baca lagi..).

Gigi berlubang sebenarnya punca merebaknya bakteria keseluruhan badan ketika daya tahan tubuh kita lemah. Dan ini menyebabkan kesakitan di kawasan sekitar seperti kepala dan dada. Andai kata dah merebak ke kawasan kepala, risiko kematiannya lebih besar.. takutnya... ini serius telah di buktikan DENTIST:DEATH FROM TOOTH INFECTION PREVENTABLE

waaa tak sabar nak tunggu hari selasa nak g cabut gigi..

Bagaimana ia berlubang?

Terjadi apabila wujudnya bakteria dan gula. Bakteri akan mengubah gula dari sisa makanan menjadi asam yang menyebabkan lingkungan gigi menjadi asam dan asam inilah yang akhirnya membuat lubang kecil pada gigi. Saat lubang terjadi pada gigi, kita belum merasakan sakit gigi. Tetapi, apabila lubang kecil terisi dengan sisa makanan dan adanya bakteri akan membuat lubang semakin besar yang melubangi gigi. Pada saat ini kita akan merasakan ngilu pada gigi apabila kita menguyah makanan. Bila dibiarkan, lubang akan membentuk sampai pada lubang saraf sehingga kita akan mulai merasakan sakit gigi. Proses ini tidak dapat dihentikan sehingga gigi menjadi habis dan hanya tersisa akar pada gigi. Saat ini sakitnya..hanya Allah je yang tahu..

Cara mencegahnya sangat senang tapi malas nak buat :

1. Memeriksa gigi secara berjadual
 Walaupun tak sakit kunjungilah doktor gigi setiap 6 bulan. Ini membolehkan kita mengesan lebih awal mana-mana gigi yang membentuk lubang yang kecil.

2. Memberus gigi secara teratur dan pada waktu yang tepat
Selalu memberus gigi selepas makan especially waktu malam. Jangan biarkan sisa makanan tertinggal pada waktu malam yang akan membawa kepada pembiakan bakteria.

3. Memberus gigi dengan cara yang betul
Berus gigi dengan cara yang atas ke bawah. Pastikan anda memberus gigi geraham lebih lama kerana sisa-sisa makanan yang tak hengat tu tercelit di celah gigi.

4. Kumur selepas makan
Sudah pasti selepas makan susah nak pergi memberus gigikan? Langkah terbaik kumur-kumurlah dahulu agar sisa-sisa makanan yang tercelit dapat di tanggalkan serta dapat mengurangi kadar asam pada gigi.

5. Pili ubat gigi yang mengandungi florida
Florida ialah salah satu zat yang dapat membantu pembentukkan gigi. Adanya zat ini dapat mencegah kerosak pada dinding gigi.. (gigi pun ada dinding)

6. Makan makanan yang berserat
Makan sayur dan buah dapat membuatkan gigi lebih kuat.

7. Kurangi makanan yang mengandungi gula dan tepung
Makanan jenis ini bila tertinggal di gigi dan adanya bakteri akan menyebabkan asam yang membuat gigi berlubang.

Mungkin aku tak dapat nak update blog 2 atau 3 hari ni di sebabkan kesakitan tahap maksima yang tengah aku tanggungkan. Menangis air mata darah pun tak dapat nak kurangkan penderitaan ni. Aku rela putus cinta dari sakit GIGI. Sudah 3 kali aku menanggung penderitaan geraham berlubang. Lepas ni aku nak cabut semua geraham aku.

Ketibaan yang tiba-tiba : Kalau bos baca ni, saya tak dapat datang hari Isnin dan Selasa sebab sakit tahap gaban. Hari selasa baru Dr. Ding cabut gigiku. Sekarang tengah nak susutkan bengkak gusi ini.

2 comments:

Nadya ©™ said...

Gusi i pun pernah bengkak jugak..
Hari² telan painkiller..
Memang tak baik untuk kesihatan tapi nak buat camne..huhuhuhu

ravishingpeacock said...

i bru tau gg blubang leh mbawa maut..ingtkn stakat sakit jek..thx 4 da info

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails