Daisypath Anniversary tickers

Friday, April 2, 2010

Slipped disc or sakit pinggang????

Tetibe aku nak wat entry pasal slip disk ni sbb semgu dua ni akunye pgang sakit.... Bukan sbb aktiviti selepas kahwin... (mitos jek hehehehe). Sakit ni sebenarnye dah berlarutan sebelum aku melangkah ke alam perkahwinan lg. Maybe aku boleh sharing dgn korang semua betapa gejala ni sgt besar impact die dlm idup kite. Sakitnye hanya org yg menanggung tu je tau.. Aku leh kategorikan sbg penyakit kedua paling sakit pas sakit gigi.. Aku rela putus cinta dr sakit pinggang. Mari kita baca pengalaman org yg menghadapinya.. bagaimana die boleh mengidap penyakit ini :

Pengalaman 1 : Nor Daleela (bukan nama sebenar)
Aku ni memang agak kelam kabut orangnye... So di pagi hari bekerja, aku rase aku dah lambat kot time ni.. aku kelam kabut turun dari bukit rumah aku tu.. sekali geduuubokk(jatuh cam nangka wangi). Aku bangun cecepat, coz time ni xtarse pulak sakit. But, after 2 month later sakit kat bhgn diantara pinggang dan punggumg (jgn kompus k) telah sakit ya amat.. Rase mcm nk terbaring je 24 jam je.. sakitnye Allah je tahu..Selepas itu bermula episod hidup sakit pgang aku. Aku masih igt time aku g megurut di Perlis.. time Aswan n Yana tolong bw aku g ngurut.. Makcik tu kata rahim aku jatuh....fuhhhhhhh dasat.. memg takut. Pastu aku wat rawtan susulan di Pusat Rawatan Islam.. g scan..hehehehe leh nampak rahim.. doktor kata, xade de jatuh.. cume rahim ku diwah sikit.. semua in order. Then doktor bg ubat tahan sakit... xsampai beberapa bulan aku sakit balik...aku mule tahan je la sampai aku dah xtahan..kemudian aku berpindah di tempat keje baru. Time ni sgt sakit sebb baru wat spring cleaning.. angkat file semua...aku terus g jumpe doc di PUSRAWi.. iaitu Doktor Zainuddin..apabile wat scan le bagai.. tgk tulang cam ade sikit senget n disk tulng belakang aku rapat diantara tulang pinggul dan L5 (atas 1 disk dr tulang pinggul). So doc suggest go for operation. Die suruh tanya Bos leh ke x? Ke esokkan harinye aku tanye bos, bos kata xde masalah..leh go for operation, p die suggest g  CHIROPRACTIC.. wah...1st time aku dgr... Alhamdulillah pas aku wat treatment ni n pantang dah xsakit. If aku xpantang sure dtg balik...

Pengalaman ke -2 : Nazri (bukan nama sebenar)
Die antara mangsa terbaru, sewaktu pulang dr ofis tanpa menanggalkan stokinnye, die mendukung anak buah die, lalu die pon jatuh seperti _________ (tuan  badan sila isi tempat kosong hehhehe). Baik punye terduduk.. xbleh bangun sekejap. Skrg ni dgr cite, sgt suffer die nak teruskan idup. g wat treatment sebb die ni lg teruk, die nye urat saraf pon suda effect.

Pengalaman ke -3 : Norlin (bukan nama sebenar)
Die ni jatuh berhampiran pagar rumah die... p xpasti mcm mane die jatuh.. Org suruh g CHIROPRACTIC wat treatment selepas jatuh tu, p die x g... lepas 2 bulan dah lebam2.. skrg dah sakit n suffered gak...

So based on the above story aku nak share skit info mengenai slipped disc agar korang dpt prevent n rawat sakit korang ni.... credit to www.nhs.uk :

1. Maksudnya :
Slipped disc kalo diterjemahkan dlm bahasa international ialah {prolapsed or herniated disc, occurs when one of the disc of the spine is split and the gel inside leaks out. This cause back pain, and it can also cause pain in other areasof the body}.

Kalo anda merase sakit spt itu.. anda adalah salah seorang pesakit slipped disc..Pastikan anda ikut pantang larang ini :

1.Exercise - lakukan exercise selalu seperti warming up..or yg slow down punye.. jgn lakukan sittup, jogging or aerobics.

2. Lifting - Bila anda bangun, mengangkat objek , sile gunakan teknik yg betul sperti jgn bongkok, bila angkat barang pandang hadapan, jgn twist ur back.

3. Seating - Pastikan anda duduk dengan selesa, kerusi yg bleh support ketika anda memandu dlm jangka masa yg lama. Sekiranye manggunakan komputer, pastikan selalu berehat dan berada jauh dr screen komputer.

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails