Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, October 18, 2011

It's Strawberry Pavlova


Assalammualaikum dan aaahhhaaaiiii~~~


*************************

Ramai yang bertanya binatang apakah ini? Ini bukan binatang ye, ini adalah makanan yang di kenali sebagai Pavlova.. Mari kita berkenal2-kenalan, a/s/l pleeeeaaasseeeee .....:

Pavlova adalah satu pencuci mulut meringue-berasaskan kerak yang segar dan lembut, ringan di dalamnya (seperti mashmallow) dan dinamakan sempena penari ballet Rusia Anna Pavlova.

Pencuci mulut itu dipercayai telah diwujudkan untuk menghormati penari itu sama ada semasa atau selepas satu lawatan ke Australia dan New Zealand pada tahun 1920-an. Punca kerakyatan yang telah menjadi perdebatan antara kedua-dua negara selama bertahun-tahun, tetapi penyelidikan rasmi menunjukkan New Zealand sebagai sumber yang lebih berkemungkinan.

Pencuci mulut ini adalah hidangan popular dan merupakan sebahagian penting masakan kebangsaan bagi  kedua-dua negara dengan resipi yang mudah, ianya sering disampaikan semasa makan dan cuti perayaan.




Tempahan di atas di buat oleh kech hidayah pada sabtu yang lepas. Untuk Pavlova ini  dayah minta strawberry sahaja. Harga pun murah sikitlah kalau buah2 lain juga boleh di letak seperti kiwi, berry and grapes. Rasanya pun agak manis seperti macaroon. Bagi sesiapa yang tidak tahu, akak dah mula menjual cup cakes, cakes dan muffin pada bulan Mac tahun ini. Akak tahu perniagaan ini mempunyai persaingan yang tinggi tapi akak sentiasa percaya rezeki Allah untuk orang yang belum sampai ajalnya tetap ada.



Inilah rupanya bila ajal dah sampai.. eh eh eh silap.. bila dayah jadi monster.

Adakah pavlova akan menjadi next best seller product Dalee~~cious cup cakes, cakes and muffin? Memandangkan ramai yang telah membuat tempahan pada bulan depan dan bulan 12. So anda bila lagi.....? Jangan malu dan segan sila like like FB : Daleecious-Cup-Cakes. Terima kasih daun keladi.


******************************************************************************************************


Kalau bercerita pasal bussiness ni.. kalau boleh akak memang nak satu kedai yang akak boleh 'run' sendiri. Cumanya akak tak cukup modal. Kalau korang tanya pasal sikap kental akak turun naik apply lesen ke jumpa supplier ke jumpa customer ke buat marketing ke, itu semua akak tak ada masalah. Kalau boleh akak nak buat product akak dengan design yang comel tapi murah. Nak custom kotak kek sendiri..tapi akak rasa itu lambat lagi. Modal belum cukup. Kalau orang suruh buat pinjaman. Definitely  I will say NO.. BIG NO. Akak lebih rela kumpul duit sikit2, jatuh bangun bussiness tak siapa boleh ramal. Dan pastinya, langkah awal akak untuk menjaga produk akak ialah packaging and labelling which think 1 of the marketing stratergy.




Ini adalah sticker Dalee~~cious yang di gunakan pada bekas kek untuk tempahan orang kawen dan tunang.



Yang ini pulak kad seperti di pavlova tu... Pelanggan boleh menggunakan kad ini sebagai perantaraan kepada penerima kek.

Memanglah kad2 ni cantik. Agak2 siapa pen'design'nya? Puan Yaya yang memang kreatif gila. She really born to be a designer. Eh.. tapi aku ingat kau di lahirkan untuk menjadi arkitek kan Ya? hahahha. Yaya juga boleh men'design' macam2 kad dan beg untuk cukur jambul, besday doorgift, kawen atau tunang doorgift dan macam... sila ke blog Partees and Such.


Lots of luv,
Dalee~~


p/s : program diet masih berjalan cuma tak sempat nak masuk dalam blog.

1 comments:

zaffirah zaini said...

Salam.. Kak.. Saya zaffirah zaini.. Berkerja di sabah. Balik time cuti sekolah di kajang.. Bleh tak nk tempah pavlova akk yg sedap saaannggaaatt tu for my sister besday next saturday 10mac?? Plzzzz..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails